Öka Kundupplevelsen.
Alla bra retailkedjor inser att nyckeln till ökad försäljning är genom bra Visual Merchandising. Planogram är ett av de bästa exponeringsverktygen för att presentera produkter på rätt sätt.
Planogrammets fördelar
Beräknad försäljningspotential till varje kvm utrymme.
Förstärker kundupplevelse med en bättre visuell appeal.
Stramare lagerkontroll och minskad risk att sälja slut.
Lättare produktpåfyllning för butikspersonalen.
Bättre produktpositionering med ökad crossale.
Effektivt kommunikationsverktyg för point-of-sale.
Planogram case
HUSQVARNA
Planogram till återförsäljare
ELLOS
Effektivisera butiksöppningar
SATS ELEXIA
Säsongsplanogram
Öka lönsamheten
Ökad kundnöjdhet
Med bra planogram kan kundens behov tillgodoses bättre. Kunden kan inspireras på ett enhetligt sätt och hitta produkterna snabbare. Hanteringen blir både snyggare och effektivare.
Högre intäkter
Försäljningen ökar när rätt vara är på rätt plats och det är ordning i varuexponeringen. Kopplat till marknadsföring och och instore displayer skapar planogrammen en tydlig kraft att hålla samman butikexponeringen.
Lägre lagerkostnader
Med ökad genomförsäljning blir lagret lättare och med fokus på stora lagersaldon kan planogrammen optimeras.
Bättre vinstmarginaler
Genom att exponera sortimentet utifrån produkternas marginal ökar snittmarginalen. Marginalen multiplicerat med omsättningshastighet ger mått på produkteffektiviteten.
Ökad effektivitet
Planogram är ett av verktygen för att skapa förändring från centrala ambitioner. Planogramhantering och tydliga guidelines skapar konsistens och knowhow kring hur produktexponeringen sker.
Kombinera planogram och personalens kunskaper
Många företag lägger mycket tid på att samla information om vad som händer i butikerna med kassa-analyser, besökarstatistik och demografiska analyser.
Planogram i Mockshop
Mockshop är ett förträffligt verktyg för att skapa planogram. Det ger överblicksbilder som är enkla att läsa och följa. Du bestämmer vilken produktinformation du vill kommunicera. Det är en kombination mellan produkterna och inredningar.
-
Planogram med dummy-produkter som fungerar som en allmän mall
-
Planogram med aktuella produkter för specifika årstider eller butikskampanjer