EuroShop 2023 – Världens största mässa för detaljhandeln och dess partners
EuroShop är en mässa för detaljhandelsbranschen för butiksinredning, butiksutrustning, butiksdesign och Visual Merchandising. Det är världens ledande mässa för detaljhandelsinvesteringar, en trendbarometer och innovationsplattform och erbjuder ett internationellt program med attraktiva seminarier.
Vart 3:dje år sedan 1999 åker vi dit med stor entusiasm och hopp om inspiration och nya idéer..Vi blev inte besvikna detta år heller. Efter att vi gått igenom 17 hallar och flertal seminarierum under 3 dagar så kan vi sammanfatta våra intryck med följande:
- Flexibilitet
- Anpassning
- Sinnesmarknadsföring
- Hållbarhet
- Interaktivt
- Digitalisering
- Sensorisk upplevelse
Mer en djupare sammanfattning utifrån våra intryck och vad utställarna presenterade och vad vi kommer att ta upp i vår blogg är:
- Flexibilitet : inredning ,skyltdockor, POS,
- Hållbarhet: som en röd tråd genom alla utställare
- Återvunnet , metaller, återvunnen plast från olika produkter, kork, tyg, golvplattor mm
- 3D skrivare = skyltdockor och inredningar
- Färger: på metaller, ljusa, brända, starka färger etc
- Lightbox 2:0 med flexibla ramar och accessoarer med magnet
- Belysning: led, digitalt och smarta lösningar
- Sinnesmarknadsföring: mycket doft men även synen, smaken, hörseln och känseln.
- Digitalt hör ju även till sinnesmarknadsföringen AI, Hologram, VR, interaktiva displayer och inredningar, och sensoriska upplevelser.
Skyltdockor
Det finns mycket att välja på såsom 3D utskrivna, hållbara, formbara, skräddasydda mm.
Hållbarhet var ett starkt tema hos alla leverantörer och det har vuxit starkt de senaste åren vad gäller skyltdockor. Leverantörerna har utvecklat hållbara material på olika sätt och du kan hitta allt från formpressat, återvunna kartonger till att du återvinner dina gamla slitna och icke funktionella skyltdockor . Snabba leveranser och funktionella leveransförpackningar. Smarta leveransförpackningar gillade vi extra mycket!
Appar:
Att följa sin beställning av skyltdockor via app är alltid ett stort plus och en säkerhet.
Inredning
Storedeisgnhallen är den hallen där de riktigt stora leverantörerna visar upp sina senaste projekt och inredningar som riktar sig till mixade branscher inom detaljhandeln .
Härligt stora mässmontrar fyllda med inspiration.
Här hade många satsat mycket på upplevelser och sinnesmarknadsföring för att engagera oss besökare. Och det lönade sig verkligen! När vi summerar butiksinredningsleverantörer vi såg och besökte så är funktionalitet, flexibilitet ,färg , hållbarhet några 4st starka intryck .
Material
Metaller, keramik, cement, kork, MDF , återvunna sneakers etc.
Vi hittade även snygga Di-Noc-filmer som är speciella självhäftande vinyler för dekoration och renovering av möbler i butiksinredningar; dörrar, kassadiskar, möbler, väggar och tak snygg design och kvalitet.
Belysning
Snygg design, smarta lösningar, sensorer och färgväxlingar.
Belysning är svårt men ack så viktigt! Här måste man verkligen hänga med då utvecklingen går snabbt. Enklast är att ta hjälp av belysningsleverantör för en konsultation och besök på plats när man skall köpa in belysning. Men det bjöds på några nya smarta lösningar och snygga montrar.
Sinnesmarknadsföring
Sinnesmarknadsföring bygger på människans fem sinnen; synen, hörseln, doften, smaken och känseln, och handlar om hur företag drar nytta av dem för att förstärka sitt varumärke, produkter på olika sätt för att skapa upplevelser. Vi fick våra 5 sinnen förstärkta i massor. Digitala skärmar, sensorer, dofter, hologram, VR , AR, you name it!
Det finns så många möjligheter för att skapa upplevelser!
Ljusboxar 2:0
Ljusboxar som väggar, fronter på kassadiskar och lampor?
Ja det fanns mycket att välja på och snygga montrar helt uppbyggda med ljusboxar. Utveckling och flera leverantörer har skapat flexibla ramar, hållbara tyger och accessoarer att addera på ramar med hjälp av magneter för att snabbt ändra uttryck och budskap.
Flexibla lösningar gillar vi!
Seminarium
Under hela veckan så bjuds det på flertal mindre seminarier och paneldiskussioner.
5 retailtrender som presenterades av Dalziel@pow under mässan:
- Get close- show up local
- Flex, adapt and think modes
- Drive experience trough sensory
- Connect through visible
- Think tourist attraction
Punkt 5 älskar vi!
Vi på Kom Agency sedan vi startade 1999 har alltid pratat med våra kunder att jämföra butiker och skyltfönster som en teaterscen som behöver byta koreografi , scen och rekvisita för att förstärka budskap och engagera besökare. Men tänk vilken skillnad om hela detaljhandeln börja tänka turistattraktion istället ?
Düsseldorf City
Vi avslutade våra dagar med en city tour. Nu ser vi fram emot Euroshop 2026!
Mer från bloggen:
New York 2023. Del 4 – fortsättning av butiksbesök N-Y
Pop-up butik Soho, Grundare Paige Mycoskie Page designade väggmålningarna för popup-butiken, som är handmålad av Aviator Nation-teamet på plats för utbyggnaden. Tigerränder, klassiska regnbågar och neongeometriska detaljer blandas för att skapa en unik explosion av...
New York 2023. Del 3: Vi fortsätter spana in butiker & varuhus
Fantastisk ny lokal för Crate&Barrel. Snygg interiör, tilltalande produktexponering och du kan få hjälp att inreda hela ditt hem. " The only-in-New York experienceAs with the architecture, the assortment and services inside the store were curated to match the...
New York 2023. Del 2: Skyltfönster, butiker & varuhus
Bergdorf Goodman's visionary design team is responsible for creating the windows in-house. Bäst och mest påkostade skyltfönster I New York! Dior kom på idén om en magisk drömkarusell med Dior-koder som stjärnan och klövern samt zodiakens tecken, "som framkallar...