WASHOLOGI

Uppdrag:

  • skapa displaykoncept
  • stärka varumärke hos Åhlens
  • planogram och guideline
  • information och imagebilder

WASHOLOGI är ett Svenskt hållbart tvättkoncept som vilar på byggstenarna ’hållbarhet, effektivitet och design’, helt enkelt miljömedveten vardagslyx inom tvätt. 

Konceptet är brett med tvättmedel för olika ändamål och material, helt vegetabiliska mjukmedel samt linnevatten som sprayas på allt du vill ska lukta gott. Hela sortimentet är biologisk nedbrytbart och utan färgämnen.

Washologi har vuxit snabbt och finns idag hos många olika återförsäljare. Med stilrena flaskor och produkter som passar in på många avdelningar i butik; i städ och tvätt segmentet, linnevattnet bland sängkläder eller fintvättmedel på konfektionsavdelningen.

För synas, tydliggöra och förstärka produkter och varumärket behövdes inredning och display för att exponera produkterna till sitt bästa jag.

Vårt uppdrag var att uppnå detta genom att skapa skräddasydd inredning och displaykoncept samt en lightversion till Åhlens alla butiker.

För att på ett tilltalande sätt kunna sambandsexponera Washologis produkter tog vi fram brickor och korgar med dess logo. Företagets hålbarhetstänk går igenom i alla led och materialvalen för coverboards och hyllor landade i Unnilini ett nytt miljövänligt material med återbrukat trä som bas och slitstark faner med struktur och look med samma känsla som solid trä.

KONCEPT:

Ett koncept-light version åt Åhlens skapades för att förstärka Washologi och förtydliga Washologi bland övriga likasinnade varumärken.

Förutsättning var att vi skulle använda Åhléns egna inredning så därav skapade vi coverboards att lägga på hyllorna för en helhetskänsla och förstärkning av varumärket. Till det adderas informerande skyltar och displaymaterial så som brickor, korgar etc.

PLANOGRAM:

För Åhléns skapade vi även planogram för att säkerställa produkternas placering och att dess funktioner kombineras rätt och kommer fram enligt Washologis lära och vision.

WASHOLOGI – ”läran om tvätt”:

Sen starten år 2014 har Washologi samlat information om våra tvättrutiner och behov vilket mynnat ut i en gedigen produktserie. Kunskapen om hur du bäst tar hand om dina kläder delar Washologi gärna med sig av och är en naturlig del av displaykonceptet. Produkterna är en bra merförsälning/merservice till kunden som tex köpt en sidenblus eller ett sportplagg. Passande tvättmedel sambandexponerat till dessa bidrar till nöjdkund, längre livscykel på plagget och en artikel till på kvittot.

Pin It on Pinterest

Share This