Att välja hur man ska presentera sina kläder på webben är ingen enkel uppgift. För att hjälpa dig på vägen ger vi i den här bloggartikeln tips och råd kring hur du kan fotografera dina produkter på olika sätt – och fördelar och nackdelar med respektive metod.

Produktfotografering är för en e-handel vad skyltfönster är för en fysisk butik. När du går in i en klädaffär kan du se produkterna från olika vinklar; du kan röra vid och prova dem. När det gäller en onlinebutik begränsas dock din visuella merchandising till vad som kan förmedlas via datorskärmen. Du måste fånga köparens uppmärksamhet och kunna omvandla den till försäljning. Detta kräver att dina produkter presenteras på ett kvalitativt, konsekvent och tilltalande sätt.

Dina bilder måste också vara enkla och realistiska så att kunderna har möjlighet att jämföra och visualisera kläderna på sig själva. Här är det stor skillnad mellan redaktionell fotografering, dvs. de bilder du ser i modemagasin och reklamkampanjer, och de enkla produktbilder på vit bakgrund som du ser på de flesta onlinebutiker.

Även om det finns flera utmaningar i hur du lyckas med visual merchandising i din e-handel är logiken enkel: På samma sätt som som en dålig butikslayout leder till sämre försäljning leder dåliga produktfoton till lägre konvertering och, på lång sikt, minskad vinst. För att lyckas behöver du välja rätt sätt att presentera dina produkt.

För att hjälpa dig förbättra produktfotograferingen för din e-handel kommer här en kort guide som jämför fördelarna och nackdelarna med olika metoder. Du får också tips på hur du kan gå tillväga för att välja den metod som är bäst lämpad för ditt varumärke och de produkter du säljer.

Flat Lay

Flat Lay erbjuder mångsidighet i styling, relativt enkel fotografering och hög effektivitet när du ska fota stora volymer. Även om det vid en första anblick ser väldigt enkelt ut kräver denna typ av produktfotografering en stylist för att få till professionella bilder. Dessutom måste bakgrunden klippas bort i efterproduktionen.

Flat lay-fotografering kan till exempel användas när du vill presentera dina produkter på ett kreativt sätt, i unika kombinationer och med olika bakgrunder.

Fördelar med flat lay:

  • Relativt enkelt
  • Mångsidig och användbar för många typer av plagg
  • Erbjuder många styling-möjligheter

Nackdelar med flat lay:

  • Kräver extra styling i samband med fotograferingen
  • Plaggen kan se snedvridna ut om de inte är ordentligt stylade
  • Inte lämplig för större föremål, såsom långklänningar
  • Kan vara svårt att uppnå konsekvens i stylingen

Exempel på lämpliga plagg att fotografera med flat lay:

  • Skjortor
  • Jumpers
  • Skor
  • Halsdukar
  • Handväskor
  • Barnkläder

Fotodockor

Ghostdockor används för att representera produkten som om en osynlig person bär kläderna, vilket skapar en s.k. ”hollow man effect”. Denna metod är relativt enkel men även den kräver en hel del efterbehandling om du vill uppnå ett bra slutresultat.

Denna typ av produktfoto är populär tack vare de många styling-möjligheter den erbjuder. Med en speciellt gjord modulär fotodocka kan du enkelt ta bort magnetiska nacke- och bröstdelar för att uppnå hollow-man-effekten utan att behöva lägga tid på att klippa ut delarna i ett bildredigeringsprogram efteråt.

Fördelar:

  • Perfekt när du vill visa funktioner såsom innerfodral och manschetter
  • Snabbt och enkelt att styla
  • Hjälper kunderna att visualisera kläderna på ett verklighetstroget sätt

Nackdelar

  • Kräver en del efterproduktionsarbete och bildkomposition
  • Kräver styling för att passa fotodockorna ordentligt

Exempel på lämpliga plagg att fotografera med fotodockor:

  • Jeans
  • Blazers
  • Långa klänningar
  • Kappor
  • Strumpor
  • Underkläder
  • Badkläder

Levande modeller

Med levande modeller kommer du nära den känsla som förmedlas i modemagasin. Genom att använda dig av levande modeller visar du inte bara hur plaggen sitter på kroppen utan det kan också bidra till att stärka din varumärkesidentitet – vare sig det är i videoformat eller i form av stillbilder.

Vissa varumärken och återförsäljare väljer att använda levande modeller i kombination med flat lay och fotodockor, för att visa upp plaggen i flera olika sammanhang. Många väljer också att använda levande modeller i samband med kampanjlanseringar, eftersom fotografering av dem där de bär varje enskilt plagg innebär högre kostnader och mer arbete.

Fördelar:

  • Ger en mer redaktionell känsla
  • Lämpligt när du vill visa upp hela kollektioner eller stötta försäljning och konvertering
  • Kan användas i kombination med live-video
  • Obegränsade kreativa möjligheter i styling (hår, modellval etc.)

Nackdelar:

  • Kan vara kostsamt att anställa modeller, stylister och fotografer
  • Mer tidskrävande
  • Kräver att det finns effektiva processer på plats

Exempel på lämpliga plagg att fotografera med levande modeller:

  • Hela kollektioner
  • Handväskor
  • Tillbehör
  • Solglasögon
  • Klockor

Här kan du läsa originalartikeln från Styleshoots.

Pin It on Pinterest