Höjdmeter en del av historisk flytt av Kiruna centrum

Den 1 september invigdes nya Kiruna centrum, en samhällsomvandling av staden som väcker uppmärksamhet i hela världen. Aldrig tidigare har ett så utvecklat och modernt samhälle omvandlats på grund av att en industriverksamhet behövt marken. Hela centrum och dess butiker flyttar 3km och skapar ny stadskärna.
Redan 2017 startade KOM Agency upp ett samarbete med LKAB inför flytten av Kiruna centrum. Under 2019 gjorde ett team från KOM Agency besök i Kiruna och de lokala handlarna för att hjälpa butikerna att inventera och planera flytt av verksamheten till nya lokaler.
Skidbutiken Höjdmeter är en av alla butiker som flyttar från gamla stadskärnan till nya lokaler i nya centrum. Höjdmeter har alltid höga ambitioner och är en av de starkaste skidbutikerna i landet. Det som driver dem är service, nytänkande, trovärdighet och personligt. Något som de önskar ska lysa igenom redan då man tar första steget in i butiken. Så tillsammans med oss på KOM Agency påbörjades arbetet med att ta fram ett nytt koncept och lösningar för hur de utformar lokalen bäst.
Butiken har som grund en väldigt flexibel inredning som kan växla över säsonger. Inredningen är specialritad och framtagen av oss för att kunna framhäva produkter, kapaciteter och byta säsong på enkelt sätt. Det ger olika dimensioner och är praktiskt och flexibelt för personalen att arbeta i. Mycket av arbetet har skett på distans men med KOM Agencys uppritningsprocesser med 3D-vyer och en virtuellt överblick där all inredning, produkter och detaljer finns med har alla inblandade fått en tydlig blid av slutresultatet.
Höjdmeter har ett personligt bemötande till alla som kommer in och är en självklar mötesplats där skid- och cykel intresserade hänger och tar en kaffe. Ett stort arbete har därför lagts på detaljer för att butiken ska andas denna atmosfär. Sofforna vid kassan är de ikoniska gamla liftarna från Abisko, Abisko som är en favoritplats för personalen som alltid bjuder dem på bra friåkning.


Bilderna på väggarna är tagna av den lokala proffsfotografen Jonathan Vitblom, Girdit Media. Mattorna på golvet är vävda i Kiruna och hat legat hemma hos en nära släkting till en av personalen.
Fokus ligger på skidåkning och försäljning, så inredningsdetaljerna är lättjusterade och består av klätterrep, spännband och sten plockade utanför dörren efter div sprängningar.
Många moodboards, benchmark bilder, byggmöten, inredningsritningar och möten senare resulterade i en butik som andas Höjdmeter .
Vi hörde många positiva kommentarer, från besökare under öppningen och många testade liftstolarna och man märkte att de trivdes att sitta och bara hänga med personalen. Vi tror det blir en bra mötesplats för många besökare, det har varit vårat mål under resan.
Senare i år kommer Höjdmeter även öppna upp i två lokaler till i centrum, en skidverkstad och en cykelverkstad som kommer ha samma koncept som butiken.







New York 2023. Del 4 – fortsättning av butiksbesök N-Y
Pop-up butik Soho, Grundare Paige Mycoskie Page designade väggmålningarna för popup-butiken, som är handmålad av Aviator Nation-teamet på plats för utbyggnaden. Tigerränder, klassiska regnbågar och neongeometriska detaljer blandas för att skapa en unik explosion av...
New York 2023. Del 3: Vi fortsätter spana in butiker & varuhus
Fantastisk ny lokal för Crate&Barrel. Snygg interiör, tilltalande produktexponering och du kan få hjälp att inreda hela ditt hem. " The only-in-New York experienceAs with the architecture, the assortment and services inside the store were curated to match the...
New York 2023. Del 2: Skyltfönster, butiker & varuhus
Bergdorf Goodman's visionary design team is responsible for creating the windows in-house. Bäst och mest påkostade skyltfönster I New York! Dior kom på idén om en magisk drömkarusell med Dior-koder som stjärnan och klövern samt zodiakens tecken, "som framkallar...
New York 2023. Del 1: Mat – kulinariska resan
Som vi skrev i vår New York blogg 2022 så är New York en av våra favoritstäder Mixen av butikskoncept, skyltfönster, restauranger, museum , olika event som tillsammans blir som en tornado av upplevelser. New Yorks olika stadsdelar skiljer sig ganska mycket i...
Projekt: Maria Nila
Maria Nilas filosofi att förse världen men veganska och vänliga skönhetsprodukter föddes ur övertygelsen att djur inte borde vara en del av mänsklig fåfänga. Deras vision att leda hållbar skönhet och utveckla professionell skönhet utifrån deras värderingar – be...
EuroShop 2023 – Världens största mässa för detaljhandeln och dess partners
Sedan 1999 åker vi dit med stor entusiasm och hopp om inspiration och nya idéer.
Vi blev inte besvikna detta år heller!