Formex Augusti 2018

av | aug 24, 2018 | Inspiration, Visual Merchandising

Så fort de varma tropiska vindarna byts ut mot kyligare och krispigare luft, känns det väldigt skönt att få fylla på sin inspiration inför hösten. När vi besöker Formex är det i syfte att fånga upp nyheter och trender i stort. Hur montrarna är utformade, rummen uppbyggda, vilka färger ser vi i interiören, på väggarna samt hur de olika varumärkena arbetar med sin visual merchandising.

Ett av det största genomgående temat bland utställarna i år fick oss att tänka på kolonialism och upptäcktsresande till Orienten. Påfågelfjädrar och sammet, fransar, och starka kulörer, Buddha och bast. Växtligheten var en stark trend likt tidigare år och även exotiska djur som prydnad, statyer och karaffer. Som motpol fanns även det nordiska hantverket, med sin dova färgskala i material som linne och juteväv, glaserat stengods och svärtan från smitt järn. De torkade grässtråna och blommorna användes flitigt som dekoration.

Idag är det sista chansen att gå på Formex för det här året. Om du inte hinner kan du kika på bildspelet från vårt besök. Vad tycker du var inspirerande med höstens Formex?

Green Heads expanderar

Green Heads expanderar

Green Heads är en grön frisör som när vi träffade dem hade två salonger och skrivit på för en tredje. De jobbar endast med naturliga färger och hänsyn till miljön lyser igenom hela vägen. Så när det var dags att bygga salong tre tog de kontakt med oss KOM Agency för...

Höjdmeter en del av historisk flytt av Kiruna centrum

Höjdmeter en del av historisk flytt av Kiruna centrum

Den 1 september invigdes nya Kiruna centrum, en samhällsomvandling av staden som väcker uppmärksamhet i hela världen. Aldrig tidigare har ett så utvecklat och modernt samhälle omvandlats på grund av att en industriverksamhet behövt marken. Hela centrum och dess...

Från tomte till geni

Från tomte till geni

Inför julen 2021 gav vi oss själva en kreativ utmaning med en breif: – Intressant både under och efter jul– Inte köpa något nytt men lyxa till det med att lägga ner extra tid och kärlekKartong finns alltid i överflöd under jul och med lite kreativitet är möjligheterna...

Alice i underlandet

Alice i underlandet

I våra fönster på Greve Turegatan 46 vill vi alltid bjuda på en upplevelse för förbipasserande. Julen 2020 hade vi tiden att skapa stort och bjuda på en riktig show i våra fönster. Temat sattes till Alice i Underlandet och ”Welcome to our world”. Vi ville skapa ett...

London

London

Anne Hesselgren har under sina 25 år i branschen alltid åkt på inspirationsresor till alla världens hörn. När pandemin äntligen släppte och världen öppnade upp åkte vi till London. En stad Anne varit i XX antal gånger. En ynnest att vara Annes kollega och tog rygg på...

Paris med Anne

Paris med Anne

Anne Hesselgren har alltid rest mycket, en favorit som alltid bjuder på massa inspiration är Paris. En bra tid att passa på att åka dit är september då den stora inredningsmässan Maison & Objet hålls. Men september är också månaden som sommaren städats bort och...

Pin It on Pinterest

Share This