Thule Group.
Thule använder Mockshop för flera olika produktkategorier och försäljningskanaler.
I traditionella kanaler där Thule säljer takboxar, takräcken och cykelhållare har Thule använt Mockshop för att på ett snabbt och enkelt sätt illustrera olika planogram- och butikskoncept.
”Mockshop och visualisering har hjälp oss att sälja in projekten till stora kedjor där vi efter implementation har sett en stor försäljingsökning”, säger Björn Strid Retail Concept Manager på Thule Groups med ansvar för Bags & Outdoor.
Exempelvis presenterade vi en small/medium/large lösning för en stor fransk återförsäljare som valde att implementera lösningen i 23 butiker och där vi efter 6 månader har en försäljingsökning på över 50%.
Även i våra nyare kategorier (sportväskor) har vi haft stor glädje av Mockshop där det ofta handlar om att snabbt kunna pitcha ett sortimentsförslag till en nyckelkund, forstätter Björn. Med Mockshop hjälpte Kom oss att få våra produkter listade på en av Europas största elektronikkedja. Detta var ett konto som säljarna jobbat mot under lång tid, men det var den visuella iden som gjorde att dealen gick igenom.
Vidare har Thule använt Mockshop för att göra store guidelines med planogram till våra Partnerbutiker så att de vet hur de ska exponera produkterna på rätt sätt och även för de som vill öppna helt nya butiker.
Sammanfattningsvis kan man säga att vi använt Mockshop i många olika sammanhang och det har varit mycket framgångsrikt tack vare enkelheten och möjligheten att illustrera en tanke. Att vi ser ett positivt försäljningsresultat efter en kort tid är också ett gott tecken, avslutar Björn.