Zalando – om konsten att lyckas med produktfotografi.
”Fotografi är en konst”
För att hantera de hundratals nya produkter som behöver laddas upp på webbplatsen varje dag, har den tyska modejätten förvandlat en gammal Berlinstationsstation till en livlig innehållsskapande anläggning där stylister, fotografer, retuschörer och copywriters laddar upp över 200.000 artiklar per år.
Med lite matte är det någonstans runt 2 miljoner skott varje år som måste tas! Inte ett enkelt företag, faktiskt. Dessutom måste varje produkt, när den levereras från sina leverantörer, märkas, rengöras, ångas och formas innan en kameralins börjar att fokusera. Så effektivitet är viktigt när man arbetar med hundratals plagg per dag.
Eftersom Zalando är ett modeföretag, utforskar de också ständigt de senaste trenderna inom styling, modeller och media. Som Leif Sehlbach – chef för innehållsskapande i Zalando – sätter det, ”Fotografi är en konst”. Här kan du läsa om den 7-stegsprocess som Zalando använder sig av.
Om Zalando
Om Styleshoots
StyleShoots grundades för att förenkla en av de mest kritiska delarna av e-handel för mode – nämligen produktfotografering. StyleShoots designar och tillverkar fotomaskiner som låter stylister och e-handelsföretag fokusera på deras varumärke medan kostnaderna skärs för fotografer och efterbehandling. År 2011 revolutionerade företagets första produkt StyleShoots Horizontal fotografering. I 2013 gjorde StyleShoots Vertical samma användarvänlighet för mannequin fotografering. StyleShoots produkter är resultatet av holländsk teknik, danska designfilosofi och en fascination med snygg, användbar teknik.
Fashion brands och online-återförsäljare runt om i världen använder StyleShoots som sin egen fotoutrustning, inklusive Macy’s, Marks & Spencer, Zalando, Triumph, Toys ”R” Us, Gerry Weber och Woolworths.